Returer og reklamasjon

Retur

Du har maksimalt 14 dager fra datoen for mottak av bestillingen til å utøve angreretten, returnere eller bytte, produkter som er laget i henhold til KUNDENs spesifikasjoner eller tydelig personaliserte og/eller forseglede varer som er uegnet for retur av hensyn til helsevern eller hygiene og som har blitt åpnet etter levering. Retten til angrerett, retur eller bytte gjelder ikke for disse produktene.

Hvis en vare er defekt eller skadet, må du reklamere på varen innen 24 timer etter at du har mottatt bestillingen. Bytte vil bli gjort for det samme produktet, og produktet vil alltid bli sendt i dårlig stand til våre lagre uten kostnad for kunden.

Hvis et produkt er defekt og returneres til oss for ytterligere testing, men produktet ikke er defekt i henhold til den påfølgende analysen, skal kostnadene for å returnere produktet til vårt lager og den påfølgende leveransen til kundens hjem bæres av kunden.

I denne forstand må følgende betingelser være oppfylt for å utøve angrerett, retur eller bytte av det kjøpte produktet:

Produktet må være i perfekt stand og i originalemballasjen. Det må heller ikke ha blitt åpnet, åpnet eller brukt.
Den må returneres i samme tilstand som den ble mottatt i, med intakt originalemballasje.
Returen kan gjøres på følgende måte

Etter å ha verifisert de returnerte produktene, vil MARBELANDIA gjøre tilsvarende refusjon, hvis det er aktuelt, kostnaden for den returnerte bestillingen pluss returkostnadene. Produktene må returneres så snart som mulig, og i alle fall innen maksimalt tretti dager etter uttak.

Refusjon vil bli gjort via samme betalingsmetode og bankkonto, og vil kun bli gjort via kredittkortet som ble brukt i kjøpsprosessen. Ingen krav eller refusjoner vil bli akseptert etter at periodene som er spesifisert ovenfor er utløpt.

Vi aksepterer ikke i noe tilfelle retur på grunn av feil i bestillingen som kunden har lagt inn, ettersom vi anser at de verifiserer og aksepterer produktene når de kjøper dem.

Denne returpolitikken gjelder bare for produkter kjøpt gjennom MARBELANDIA nettbutikk www.marbelandia.no.

Bestillingsvarer

Det er ikke bytterett eller angrerett på bestillingsvarer

Når du har kjøpt en vare i nettbutikken, eller i vår fysisk butikk, som er bestilt spesielt til deg er det ingen bytterett.

Angrerett

Angrerettloven fra 2014 gjelder ved alle kjøp forbrukere foretar i Marbelandias nettbutikk. Med unntak av bestillingsvarer. Du har ikke bytterett på varer som er laget eller bestilt spesielt til deg.

Ved retur av ordre på marbelandia.no må kunden fylle ut angrerettskjema og sende vedlagt i pakken eller digitalt på mail. 

Angrefristen utløper 14 dager etter den dagen kjøperen har mottatt varene. I denne perioden kan kjøper uten forpliktelser sende tilbake varene som er mottatt. Etter dagens angrerettlov av 2014 er angrefristen på 12 mnd dersom kjøperen ikke har mottatt opplysning om at det foreligger angrerett og et standardisert angreskjema. Dersom Marbelandia sørger for at denne opplysningen blir gitt i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøper mottak opplysningene, jf. angrerettloven § 21 jf. § 8 første ledd bokstav h. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selger uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt.

Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om å at kjøper skal dekke returkostnadene. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøpers bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort, jf. angrl § 25. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøper bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selger fikk melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til hen har mottatt varene fra kjøper, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon på at varene er sendt tilbake.

Ved bruk av angrerett må varen være ubrukt, og merkelapper må ikke være fjernet fra produktet. Brukes angreretten på varer som er betalt med rabattkupong/rabattkode/rabaterte gavekort, er det beløpet du har betalt for varen og ikke varens salgspris, som refunderes. Ved retur og benyttelse av angrerett kan man altså ikke få refundert et høyere beløp enn det man har betalt for varen. Ved kredittkortkjøp vil du få pengene refundert direkte til din konto for varer som er sendt i retur.

Reklamasjon

Dersom det oppdages feil eller mangler på et produkt kjøpt gjennom Marbelandia sin nettbutikk, må kjøper innen rimelig tid gi Marbelandia beskjed om dette via e-post.

Marbelandia vil sende en ferdig frankert returseddel slik at du kan sende varen i retur til oss. Dersom det er aktuelt med ny vare (eller reparasjon av opprinnelig vare) vil produktet sendes kostnadsfritt tilbake når det er klart (dette avhenger selvfølgelig av lagerstatus). Dersom løsningen isteden blir refusjon av salg, vil pengene tilbakeføres til din konto når reklamasjonen er godkjent.

Reklamasjon på vare kjøpt i butikk fungerer på samme måte som over, med unntak av at du selv leverer varen i den fysiske butikken og melder inn reklamasjonen hos en av våre ansatte der.

Kontaktskjema